Återblick på melodifestivalen 2014

Det är dags för melodifestivalen att syna sig själv i sömmarna.

2014-03-25 00.03.12Först av allt vill jag bara säga att jag inte är en av dem som anser att allt är förlorat. Tvärtom tycker jag att tävlingen är en av de bästa programmen vi har. Underhållningen är i toppklass och produktionen den proffsigaste svensk tv har. Vissa har dock påpekat att publiksiffrorna har sjunkit och glansen börjar flagna lite på sångfågeln.

 Vissa har lagt fokus på tv-produktionen och manuset som i vissa stunder var bedrövligt . Jag vill dock sätta något annat i fokus. I många år har det gått inflation på låtskrivare. Det har varit i stort sätt de samma personer som står för skrivandet när det gäller de bidrag som går till finalerna.

I år såg vi att det finns ett behov, eller en önskan att få se och höra andra sorters bidrag än det vanliga. Udda bidrag som vid första anblick kanske inte ser ut att passa in. Då tänker jag inte på Sean Banan och liknande bidrag. Den sortens tokerier har vi också börjat vänja oss vid.

 Det är nästan som Christer Björklund har fastnat lite i ett format.

När han först kom att ändra melodifestivalen var det en frisk vind, nästan en revolution. Programmet lyfte efter många år av samma gamla. Tyvärr måste jag säga att vi har hamnat där igen. I en mall. Det behövs nog skakas om lite.

För mig var bidraget som framfördes av Ace Wilder just en sån omskakande grej som festivalen behöver. Hon hade aldrig tidigare medverkat som artist. Hon hade skrivit sitt eget bidrag och hon hade en udda och fantasirik scenshow. Låten är inte så speciell egentligen. Den låter mycket som det vi hör på de moderna radiokanalerna. Det är dock just det vi behöver. Moderna låtar som inte har tidigare band till festivalen.

 Nästa år hoppas jag att vi ser många nya bidrag från en mängd nya artister. Det är trots allt låtarna och melodierna som styr kvalitén i programmet. Man kan klä en apa i en kostym men det är ändå en apa, i detta fall är apan en festival. Låt talangen som vi är så kända för i Sverige styra innehållet. Släpp in ett helt nytt gäng låtskrivare. I en produktion som i stort sätt är fulländad kan det vara ingrediensen som fattas för att nå de publiksiffror som man hade för ett par år sedan.

Comments are closed.